tirsdag den 25. september 2012

Grov brød - boller eller knækbrød

Boller og knækbrøs















5 dl  koldt vand
25 g gær
1 brev surdej eller 1 dl hvedesurdej
2 dl rugmel
7-8 dl hvedemel med fudkorn
2 spsk salt
2 spsk malt sirup

Sådan gør du:
  1. Opløs gæren i vandet
  2. Kom resten af ingredienserne i røremaskinen
  3. Rør det ca 20 min eller til det slipper kanten
  4. Lad det hæve 12 timer i køleskabet
  5. Form det til boller - bag bollerne i ca 15 min ved 250 grader på forvarmede plader.
  6. Hvis du vil lave knækbrød, så skal du tage en lille klup - jeg brugte hvad der svarer til 2 boller og dryssede dem godt med mel. Derefter rullede jeg det igennem en pastamaskine på de første 6 indstillinger. Pensel med æggehvide eller vand drys med frø, salt eller rosmarin. og bag dem i ca 13 min ved 200 grader - hold øje med dem efter 10 min
dejpladder inden de skal bages
De færdige kækbrød




Boller


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en kommentar: