tirsdag den 10. juli 2012

Surdejsboller

7,5 dl koldt vand
10 g gær
1 pose færdig surdej* eller 1 dl frisk hvedesurdej
9 dl fuldkornshvedemel fra Meyers, De 5 gaarde eller fuldkornsmel fra Sverige
2- 3 dl grov durummel - alm. durummel kan også bruges
2 spsk salt
1 tsk honning

Sådan gør du:
  1. Opløs gæren i vandet
  2.  Kom mel, durum, surdej, salt og honning i 
  3. Pisk dejen på maskine i 20 min til du har en klistret, men elastisk dej.
  4. Lad den hæve natten over eller ca 12 timer i køleskabet
  5. Tag dejen ud på et meldrysset bord - gerne grov durum og lad den hæve ca 30 min
  6. Del dejen til boller, brød eller flütes og læg dem på bagepapir
  7. Lad dem efterhæve i ca 1 time
  8. Kom bagepladerne i ovnen og opvarm ovnen til max
  9. Træk papiret over på de varme plader
  10. Bag dem ca 20 til 50 min. Boller 20 min og brød 50 min

*Det er tørret surdej. Det koster 13 kr i Irma, hvilket er lidt dyrt, men det er et udemærket alternativ, hvis man ikke har tid til at holde liv i en levende surdej. Den har en fin smag og brødet bliver surdejs pænt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en kommentar: