søndag den 23. oktober 2011

Boller i karry

Fars
500 g svine/kalvekød
2 dl havregryn
2 æg
1 løg
1 tsk salt
Peber


Sådan gør du:
1)   Pil løget og riv det på et råkostjern
2)   Slå æggene ud i en lille skål
3)   Kom kød, havregryn, æg, løg, salt og peber op i en stor skål og rør det godt sammen med en elpisker.
4)   Lad farsen hvile i 15 min
5)   Sæt en gryde over med 1 ½ liter vand, 1 spsk salt, 10 peberkorn, 2 laurbærblade og bring vandet i kog
6)   Form boller med en ske og læg dem i det kogende vand
7)   Lad bollerne simre i ca 6 min eller indtil de flyder op til overfladen
8)   Læg dem på en tallerken


 Sauce til boller i karry med et twist

1 spsk olie
1 løg
2 fed hvidløg
1 gulerod
1 æble
1 porre
5 spsk karry
3 dl suppe fra bollerne
1 dåse kokosmælk
½ tsk chili

Sådan gør du:
1)   Pil og hak løget
2)   Skræl guleroden og skær den i tern
3)   Del æblet og skær kernehuset væk – skær resten i små tern
4)   Pres hvidløget
5)   Kom olie og karry op i en stor gryde og rist karryen af
6)   Tilsæt løg, hvidløg, porren, guleroden og æblet og lad det stege i 2 min
7)   Tilsæt suppen og lad det koge i 10 min
8)   Tilsæt kokosmælken
9)   Smag til
10)Tilsæt bollerne


Sauce til gammeldags boller i karry
50 g smør
5 spsk mel
1 løg
1 æble
3 spsk karry
7 dl suppe fra bollerne
Salt og peber

Sådan gør du:
1)   Pil og hak løget
2)   Del æblet og skær kernehuset væk – skær resten i små tern
3)   Smelt smørret i en stor gryde
4)   Steg løget i ca 2 min – det må ikke tage farve
5)   Tilsæt karry og mel og pisk det godt sammen
6)   Tilsæt æblet og lad det stege i 1 min
7)   Tilsæt 1 dl suppe og rør godt, når det bobler igen tilsættes endnu 1 dl suppe således fortsætter du til alt suppen er brugt
8)   Smag til med salt og peber

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en kommentar: